Dag 32 Tamara

11 september 2022 - Bilbao, Spanje

De zon schijnt volop als we wakker worden. Het dorp slaapt, de vliegen zijn wel ontwaakt. Klaas haalt de fietsen eraf om het bed recht te trekken en de olie te pakken. Ik maak een gezond ontbijt. Een sportieveling komt nog vragen om een fietspomp. Die hebben we. Hij bedankt wel 3 x. Bij de Arena was gisteren een Noor wiens vader uit het dorp kwam. Hij vertelde dat we Tamara, 10 minuten verder, niet moesten overslaan. Ik vertel het aan Klaas en we gaan er even kijken. Het is een klein mooi dorp. We stoppen bij de kerk en zien een terras. De mevrouw van het hotel doet open en vertelt dat de bar om 12 uur open gaat. Ze wijst naar de kerk en naar een mevrouw. Die doet net de kerk open met een heel grote sleutel. Het is 11 uur en we mogen na het kerkbezoek terug komen. Dan gaat ze koffie voor ons maken. Iglesia de San Hipolito El Real blinkt van het goud en heeft beelden in mooie kleuren. We hebben geen euro om de Iluminacion  Retablo aan te zetten. Een bezoeker gooit er een euro in. Ik zie geen effect. Het is spannend gemaakt. Er komt langzaam steeds meer licht op en het goud blinkt. De mevrouw van het hotel zet heerlijk koffie en ze komt ook nog 2 zelfgebakken stukken cake brengen. Het hotel en terras zien er heel knus en gezellig ingericht uit. Een hotelgast maakt een foto van de bus en zegt dat we zeker even de trap op moeten lopen. Het is een mooi uitzicht en ook nog via een lange trap naar beneden vinden we een wijnopslagplaats. De mevrouw van het hotel brengen we een paar klompjes als dank voor de cake. Ze is helemaal verrast. Het is inmiddels al weer middag. We rijden het dorp uit en ik pluk nog een verdwaalde zonnebloem. Er lopen veel pelgrims op de route. In Fromista doen we in een kleine Attent boodschappen en die heeft ook een grote Jacobsschelp op zijn raam. Bij Villabanez rijden we de snelweg af om te overleggen. Ik zie een zwembad. We stoppen er en een mevrouw komt met handen en voeten vertellen dat het geen camperplek is. Ik vertel haar dat ik kom zwemmen. Een badmuts is verplicht. Gelukkig hebben we die nog in de bus liggen.  Het is super lekker om af te koelen. Klaas mailt 2 camperplekken in Bilbao. Zonder reservering kun je het vergeten. De camperplek bij een hostel reageert dat ze vol zijn. De ander reageert niet. De Tom Tom staat op het hostel. We rijden er heen, want Klaas heeft inmiddels bijna 300 km gereden. Toch even proberen en anders slapen we in het hostel opper ik als idee. Het wordt het hostel. Voor 58 euro hebben we 2 bedden met een nachtkastje ertussen en gedeelde douche en wc. We zijn er blij mee. Ontbijt tussen 8-9 uur. Oeps. In de bus eten we wat boterhammen met een biertje en pakken een boodschappentas in met spulletjes. De bus staat wat eenzaam geparkeerd. Die verplaatsen we tussen een rij auto’s. Iets verderop staan de campers en voor het hostel is parkeerplek zat. We reserveren gelijk voor de nacht erop een camperplek bij het hostel en vertellen tegen de bus dat we morgenavond weer lekker in de bus slapen. Klaas heeft de automaat met koud bier ontdekt en gaat er eentje trekken om gedoucht en al op bed te belanden met een boek. Ik lig al en ga zo ook de douche even proberen voor het slapen gaan.

1. Ma:
    12 september 2022
    Eerst weer even opgezocht waar jullie zitten om een idee krijgen waar het is. Het is nabij San Sebastiaan wat wel een beetje toeristische stad is. Dat hostel vonden we wel prijzig was dat inclusief ontbijt? Fijne reis en blog verder.
  2. Helma:
    12 september 2022
    Villabanez ……. Had stiekem Gehoopt op een foto van jullie te samen met badmuts 🫣
    De ssstttt engel….. geweldige vondst tussen al het goud 🤩