Dag 33 Bilbao

12 september 2022 - Bilbao, Spanje

De wekker gaat om half 8. We zitten op tijd aan het ontbijt. Iedereen krijgt 1 broodje. Er is smeerkaas, jam, appels, bekertjes yoghurt en voorverpakte koekjes. We hebben er genoeg aan en vinden het leuk om met jongeren te eten. Rond kwart voor 10 mogen we de bus al op de camperplek zetten. We pakken de boodschappentas in en gaan naar de bus. Klaas heeft de stroom eraf gehaald en kan het sleuteltje nergens vinden. Na alles doorzocht te hebben in de bus gaat Klaas terug naar het hostel. Ik ga op straat zoeken. We vinden beiden niks totdat Klaas hem naast zijn stoel ziet liggen. We besluiten naar de metro te lopen. De bus is dichterbij, maar de metro biedt meer mogelijkheden. Ik heb gelezen dat een Barik, soort OV-kaart, handig is. We staan ruim een half uur in de rij voor een Barik. De mevrouw spreekt geen Engels en via translate op de mobiel communiceren we. We moeten bij een ander loket zijn. We betalen 3 euro contant voor de Barik, en laten er 5 euro opzetten die we wel met onze betaalpas kunnen betalen. We rijden zwart naar museum Guggenheim omdat we het inchecken niet begrijpen. In het museum is de vaste collectie gesloten. Er wordt een nieuwe tentoonstelling gemaakt. Er is een tentoonstelling over auto’s, Motion auto’s art architecture.  Onze teleurstelling is groot. We maken er wat van maar zijn snel weer uit het museum. We vinden de mensen in het museum ook niet echt vriendelijk. 2 jonge meiden vertellen ons in goed Engels hoe het inchecken werkt bij de metro en dat door Corona het openbaar vervoer met een Barik heel goedkoop is. We reizen naar de binnenstad en gaan ons richten op eten en drinken ipv op het historische gedeelte.  We stappen uit bij de Opera. Snel maken we een foto en lopen naar café Iruna. Een prachtig oud café/ restaurant uit 1903.  We drinker er een biertje en eten 4 pintxo’s. We lopen door de mooie stad en drinken koffie met een Palmers choconata bij Bohemian Lane. We kijken naar de Santiago kerk en willen op Plaza Nueva eten. We vragen de weg vele keren want, ook met navigatie, lukt het niet. Op het plein kun je volop eten en genieten we van de mooie  pintxo’s die overal zijn uitgestald. Omdat Cafe Bar Bilbao er zo leuk uitziet gaan we daar zitten. Er komen mooi gevulde glazen voorbij en ik vraag of de ober die ook voor ons wil maken. We genieten er enorm van. Het is zo lekker. Klaas zoekt 4 pintxo’s  uit want ik kan niet kiezen. Het is leuk en heerlijk eten die kleine hapjes. Als we afrekenen zijn de drankjes €20,00 en de pintxo’s €9,20. We hebben er absoluut geen spijt van. Het is weer even zoeken naar de metrohalte. We weten inmiddels wel goed waar we eruit moeten en welke richting we moeten kiezen. Vanaf onze metrohalte wil ik de bus de berg opnemen. Klaas wil lopen. De bus komt niet dus lopen we naar de camperplek. Op onze Barik staat nog €3,59. Om half 9 is het nog 32 graden. Het spettert een beetje en dat is heerlijk. We zetten een paar biertjes koud en wasemen uit met een stoeltje voor de bus.