Dag 40 Montsoreau

19 september 2022 - Rotterdam, Nederland

Een paar Engelsen vragen of ze even binnen mogen kijken in de bus. Ze gaan vandaag terug naar huis en de begrafenis van the Queen terugkijken. Ze vertellen dat alle winkels dicht zijn en ook de kinderen zijn vrij van school. We douchen in een klein schuurtje op de camping met een douchegordijn dat net niet tegen je aan plakt. De douche is warm. Dat is het belangrijkste. Het zonnetje schijnt en we nemen de tijd voor ons ontbijt. We halen nog 2 croissants en een bruin brood bij een bakker in het dorp met een heel vies gordijn voor zijn raam. Klaas vindt het onzin om het daar niet te kopen. Ze smaken goed. We hebben ons plan veranderd vanmorgen . Gisteravond zouden we naar Montrichard gaan. Ik heb zin in wandelen of fietsen. Klaas vindt het een prima idee. We zetten de TomTom op Saumur. In de bus maak ik een boodschappenlijstje. Er is weinig lekkers meer in de bus. We zien een bord van een Super U en rijden erheen. Ik ben een kwartier schaaltjes aan het uitzoeken die ik uiteindelijk toch niet neem. Waar moet ik ze laten in de bus en de Rijndijk staat vol schaaltjes. We stoppen bij een mooie rustplek met veel bomen om kwark met blauwe bessen te eten en de bus schoon te maken. Ik ben vergeten het kastje dicht te doen. De vloer ligt vol Portugese koffie. Ik vul mijn vaasje met 2 zonnebloemen. We kwamen zelfs nog een heel veld in bloei tegen. Het is rond half 5 als we vlakbij de camping staan die ik onderweg heb uitgezocht. Ik lees altijd veel revieuws voordat ik iets voorstel aan Klaas. 4 min. verderop is ook een gratis camperplaats. Ik vind het soms zonde van het geld als we zo laat aankomen. Klaas stelt voor om de camperplek te bekijken maar wil eigenlijk aan de Loire staan. We besluiten de camping op te rijden. Maar goed dat we dat gedaan hebben want achter ons komen nog 2 campers binnenrijden. We hebben nog een plekje aan de Loire. Het is een mooie grote plek. Ik wil er een foto van maken. Er poept een vogel flink op mijn hoofd. Klaas wast het eruit met een flesje water. We eten een zak bugels leeg en gaan fietsen. Na 5 minuten belanden we op een heerlijk terras in de zon. We stappen weer op de fiets en klimmen het dorp in en nog verder omhoog voor een mooi uitzicht. We zetten de fietsen neer en lopen het laatste stuk. Het uitzicht is links prachtig. 2 rivieren komen bij elkaar. Rechts zie je de dampen van een kerncentrale. We fietsen terug naar de camping en dan kan het feest beginnen. We drinken eerst een likeurtje. Mariquinhas. Ik heb het gekocht omdat er een stenen hartje bij zit en zelfs aan het touwtje eraan is een hartje geknoopt. Klaas maakt buiten het gasstel  gereed om de garnalen te bakken. Ik zet de fles witte wijn klaar. Als toetje eten we crème brulee. De afwas is minder leuk. Gelukkig is er goed heet water. Ik maak een wandelingetje langs de rivier en kom het hek wel uit maar niet meer in met de code. Gelukkig hoort Klaas mij. Vanaf de campingkant lukt het hem mij binnen te laten. De Engelse vlag die half stok hing aan een camper is binnen gehaald. Wij warmen op met een bakkie cappuccino. Heerlijk om weer een bus vol boodschappen te hebben.