Dag 41 Saumur

20 september 2022 - Turquant, Frankrijk

We lopen met onze douchespullen naar de receptie om te vragen of we nog een nacht kunnen blijven. Gisterenavond zouden we het niet doen en vanmorgen toch weer wel. We halen onze bestelde croissants op. Een Nederlandse mevrouw denkt dat we de douche zoeken. We kijken waar het informatiepunt is en staan buiten de camping omdat het buiten de camping is. Ze vertelt dat we het beste de Loire links kunnen houden om het meeste van de Loire te zien. Ze komt al 11 jaar op deze camping. Makkelijk zo’n informatiepunt. We starten langs de camping en moeten de fietsen omhoog tillen om de brug over te gaan. Over de brug pakken we een pad langs de Loire. De Loire is een streek waar de fiets een belangrijke plaats inneemt. In Montsoreau, waar onze camping is, begint (of eindigt) La Loire a Velo. We begrijpen er niets van. We fietsen prachtig, alleen hobbelt het aan alle kanten. We lopen ook nog vast en rijden het laatste stuk over de weg. Is dit een fietsstreek? In de stad parkeren we onze fiets en gaan op het terras bij Auberge Saint-Pierre zitten. We krijgen geen kaart terwijl anderen dat wel krijgen. Ik denk dat we niet zelf hadden mogen gaan zitten en Bonjour hadden moeten zeggen. Ik begreep dat uit wat gemopper toen Klaas de kaart vroeg. We krijgen geen kaart en Klaas gelooft niet dat dat het probleem is. We vragen wat het probleem is en het blijkt inderdaad waar te zijn wat ik had opgevangen. We zeggen even sorry en krijgen gelijk de kaart. Franse mensen achter ons vinden het ook een rare reactie en maken een praatje met ons. Er lopen mensen van het terras en er ontstaat zelfs een ruzie. Allemaal omdat ze geen Bonjour zeggen. We eten er heerlijk een 3 gangen menu en dat wordt allemaal keurig en snel verzorgd. Klaas betaalt in het restaurant en ik ga Au Revoir zeggen. Geen mens te bekennen. We bekijken de Eglise Saint-Pierre en lopen omhoog naar het kasteel. De Loire is bekend om zijn kastelen, wijngaarden, grotwoningen en karaktervolle dorpen. We zijn niet van de kastelen, maar vooruit. De buitenkant bekijken we en lopen weer naar de fiets, via een winkelstraatje, naar de weg en vinden het bordje La Loire a Velo. We hebben nu de rivier weer links. Het is een heerlijk fietspad. Mooi door de dorpjes met grotwoningen. (parcours troglodytique) We verbazen ons hoe ze geschikt zijn gemaakt voor bewoning. In Parnay eten we een ijsje. Eigenlijk willen we wijn kopen. De wijnhandel gaat net dicht. We zijn weer naar de grote weg gefietst want het is steeds behoorlijk klimmen voor mij. We zien de camperplek bij Eglise Saint - Auban in Turquant. Ze staan erg op elkaar. Vlakbij Saumur zagen we ook een camperplek die heel groot was. We zijn verliefd op het kerkje in Turquant met zijn bijzondere ramen. Langs leuke ateliers die ook in de grotten zitten rijden we langs wijnproeverij/winkel Domaine de la Perruche. Die is nog net open. We proeven een wijntje van de streek en nemen die. We blijken vlak bij de camping te zitten. Het is inmiddels 19 uur. 3 uur hebben we over 15 km gedaan. Klaas zet de fietsen op de bus en vult de olie bij. Ik was af en zet koffie. We hebben flan caramel gekocht bij de bakker in Saumur en dat nemen we als avondeten. Ik zet de Fado cd op in de bus en doe een kleedje over de Porta Potti en zet daar Klaas zijn koffie en taartje op. Morgen is het dan toch echt tijd om kilometers te gaan maken richting het Noorden.