Dag 42 Amiens

21 september 2022 - Amiens, Frankrijk

De zon komt prachtig op boven de Loire. Op onze plek schijnt een klein beetje zon. Schuin tegenover ons is een camper net weggereden. Op die plek is het zonnig. We nemen de ontbijtspullen mee en gaan daar ontbijten. We zwaaien de 2 grote Engelse campers uit die verbaasd zijn dat we zwaaien. Als ze het door hebben zwaaien ze enthousiast terug. Dan is het toch echt tijd om in te pakken voor een dag rijden. We rijden het eerste stuk door bossen. Op de TomTom, die op Rouen staat, hebben we de tolwegen uitgeschakeld. In Le Lude rijden we onder de vele vlaggen door van het Renaissance feest van afgelopen weekend. We stoppen bij Auberge Le Petit Campagnard voor een kop koffie. Het is al etenstijd dus wij worden aan een aftands tafeltje in de bar gezet. We zijn er snel weg  en gaan nog even een rondje kerk lopen om de benen te strekken. Dat blijkt niet te kunnen. Klaas maakt gebruik van het openbaar toilet dat wonderlijk schoon is. De vele dorpjes die we passeren geven ons een echt Frans gevoel. Ik wil onderweg mijn ING app vernieuwen omdat ING dat vraagt. De hele app raak ik kwijt, Campercontact doet het niet meer en bij Simpel moet ik opnieuw inloggen. Volgens Simpel kloppen mijn gegevens niet. Mijn humeur gaat er met de minuut op achteruit. Ik begin in een nieuw boek. Dat helpt. Rond 13 uur zitten we in Normandië. Departement  L’ Orne. Het enige van Normandië dat niet aan zee grens. Gelukkig zijn we nog niet zo lang geleden naar de kust van Normandië geweest. Die is prachtig. We bewonderen een paar krijtrotsen onderweg. In St. Martin de Belemme gaat Klaas tanken en haal ik wat boodschappen bij de Carrefour. Klaas houdt van chaussons aux pommes. Hij heeft er nog geen een gegeten. Dus ik neem er 2 mee en ook onze beider favoriet: eclairs. We hebben een zoete lunch. De natuur blijft prachtig onderweg. Heuvels, weidse velden en veel groen. Rouen is nooit gezellig om doorheen te rijden. Het is de hoofdstad van Normandië. We rijden door het industriegebied waar iedereen steeds van rijstrook wisselt. De TomTom zetten we op Amiens daarna. Het zonnetje schijnt en Klaas heeft het naar zijn zin achter het stuur. Ik zit nog steeds in mijn korte broek in de bus. Om 18.50 staan we op de Camperplek in Amiens. We hebben 462 km gereden.  Het is een gewone parkeerplaats waar campers worden gedoogd. In de bus heb ik al crêperies opgezocht onderweg. Ik wil Klaas graag trakteren na deze lange rit. Voor het eerst sinds 6 weken heb ik weer mijn spijkerbroek aan en een blouse met lange mouwen. We lopen de stad in en vinden met navigatie en een beetje vragen de crêperie. De stad is gezellig druk met jongeren die op terrassen zitten. Crêperie La Mangeoire  is heerlijk tuttig. We nemen beiden een Galette uit de specialiteiten op de kaart. Daarna nog een toetje. De koffie staat er al voordat het toetje  op is. Het is kwart voor 21.45 uur en we moeten ons nog haasten om om 22 uur bij de Notre-Dame te zijn. De grootste Gotische Kathedraal van Frankrijk. Ik heb gelezen dat er een licht- en klankshow is. We staan eerst bij een verkeerde kerk. De klok slaat 22 uur maar er gebeurt niets als we bij de Notre-Dame aankomen. We lopen om de enorme kerk en zien dan een bord waarop staat dat vorig weekend de laatste show was. Ik ben blij dat we gezellig uit eten zijn geweest in de stad. Met navigatie vinden we de bus weer terug. Na een lange reisdag is het heerlijk om in bed te kruipen.