Dag 8 Burgos

18 augustus 2022 - Valladolid, Spanje

De Belgische buurvrouw heeft gisteren verteld over de mooie zonsopkomst op deze camperplek. Wij worden wakker met storm en regen en eten ons pain complet met kaas in de bus. We hebben heerlijk geslapen. Er zijn nog meer campers bij gekomen buiten de slagboom die kapot is. We kunnen dus ook niet betalen. We begrijpen dat de plek populair is. Je kunt binnen 20 min naar Pamplona, er start een wandelroute en je kunt je fiets er repareren, Als Klaas wil starten doet de bus het niet. Of we gaan samen duwen of de slinger. Klaas krijgt hem aan de praat met de slinger. In Lakuntza halen we brood en oefenen van tevoren even goedemorgen in het Spaans. De bakkerij is gezellig vol met koffie drinkende mensen. We hebben besloten de doorgaande weg te pakken vandaag. Die blijkt alsnog mooi tussen de bergen door te lopen. We stoppen in Burgos. Een stad die op de Camino Frances route  ligt. De oudste route die begint in een dorpje in de Pyreneeën.   Klaas rijdt de stad in en overal is het overdekt parkeren. Daar passen wij niet in. Uiteindelijk parkeren we langs de weg en wordt Klaas door een aardige Spanjaard geholpen bij de parkeerautomaat. 1 euro tot 16.45. Het blijkt ook nog eens een makkelijke plek. De straat uit en we lopen over de brug met een promenade van platanen, onder een poort door waar prachtig wordt gespeeld op een fluit en contrabas, zo tegen de Catadral de Santa Maria. Ik ben ontroerd. Zo  groot en mooi. Klaas maakt foto’s en ik loop naar een winkeltje om geld te wisselen voor de muzikanten. We drinken koffie op een terrasje tegenover Capilla de la Divina Pastora. Van oorsprong bood de Capilla pelgrims overnachtingen aan.  De Capilla is mooi uitgelicht en heeft een heel leuk beeld. Ik wil een kaarsje branden maar de elektrische lichtjes staan onder plexiglas. Klaas ontdekt dat als je er €0,20 ingooit er automatisch een lichtje gaat branden. We vinden het geweldig. Bij een Hostel, waar Max Verstappen op een beeldscherm  aan het racen is, halen we een tosti brie. Ik koop nog een pin van een Sint jacobs schelpje en we lopen nog een keer rond de Catedral. Als we Burgos uitrijden staat er op een bord: Portugal 374 km. We rijden tot Valladolid. Daar staan we op een parkeerterrein. Ik videobel met mijn moeder en Siem die achter een pilsje zitten in Drenthe. Mijn moeder vindt 6 weken erg lang en ik heb haar beloofd elke week even te bellen. We lopen de stad in en eten een ijsje. Ik roep al snel stop. 1 bolletje is mega groot. Klaas krijgt een extra grote. We lopen lekker door een park met veel bomen en zitten op een bankje. Heel veel bankjes staan er in het park.  Er is ook een yogales met ouderen voor ons bezig. Ze doen allemaal wat anders.  We koken bijna dezelfde hap als gisteren. In de kleine koelbox kan niet zoveel en de verpakkingen zijn groot. We tellen 41 campers op de parkeerplaats. Eten doen we binnen. Campinggedrag is niet toegestaan. Er staat dat we anders worden gestraft door de burgemeester. De Spaanse buurman roept Scheveningen, Zaanse Schans, Groningen.

1. Ma:
    18 augustus 2022
    Handige kaarsjes lekker zeg de bus aan slingeren is de accu op??. Jammer dat het weer niet meewerkt.
  2. Albert Dorrestein:
    19 augustus 2022
    Wat van jullie reisverhalen gemist, maar dat haal ik nog wel in. Dan wordt het vanzelf een boek met mooie avonturen. Het verhaal van de slinger doet mij aan onze eend denken die er af en toe geen zin in had.