Dag Zee

26 september 2025 - Stellendam, Nederland

Klaas hoort de bel van de bakker en springt zijn bed uit. Hij had gehoord dat de bakker ook op deze camping kwam. Hij komt met allemaal lekkere dingen terug de bus in. Hij kruipt nog even in bed. We douchen beiden in het mooie sanitair gebouw. Klaas gaat betalen. We mogen tot 12 uur op de camping blijven. Ik maak ontbijt en geef het tafeltje en de stoeltjes aan Klaas. Achter de bus is het prima om buiten te eten. We willen naar het museum in Middelburg. Daar staat een bootje van Han. We bekijken de route en  vinden het toch onhandig. Ik vind in Domburg museum Marie Tak van Poortvliet. Zij was een kunstverzamelaarster in Domburg. Er is een tentoonstelling van Jozef Posenaer. Licht, ruimte en harmonie. Het is een Antwerpse schilder die in Domburg heeft geschilderd. Domburg was rond 1900 een kunstenaarskolonie. Er waren tentoonstellingen in een kunstzaal. Ten gevolge van hevige storm in de winter van 1921-1922 ging het zaaltje ter ziele en daarmee ook de kunstenaarskolonie. Eerst drinken we een cappuccino bij Atelier Pop. Daar waren we gisteren ook. In het museum blijk ik mijn VIP kaart te zijn vergeten. De vrolijke man achter de balie doet er niet moeilijk over. Hij geeft mij een mailadres en vraagt of ik een foto van de kaart wil mailen. Dat zijn toch weer inkomsten. Het museum is één zaaltje. Precies leuk voor de ons. We kijken ieder apart rond en kijken samen naar details op een schilderij. Zo mooi. Er is een uitgebreid winkeltje. Ik sta in mijn handen met een dichtbundel. Zeegedichten en Zeegezichten. Klaas had het ook al gespot en wilde het voor mij kopen. Dat doet hij en we vragen aan de vrolijke meneer of hij het wil inpakken. Hij moet er om lachen. Hij vertelt dat ze nu dingen van PLINT verkopen. Niet goedkoop, maar het loopt heel goed. De bundel is ook van PLINT. We kijken de beeldentuin en vinden de beelden hoekig en niet zo raken. De tuin is leuk. Als we uit het museum lopen wenst de vrolijke meneer mij succes met uitpakken. We doen wat boodschappen bij AH en rijden naar het autostrand in Westkapelle. Daarvoor had Klaas al die lekkere dingen gekocht bij de bakker. Klaas zet koffie en we lunchen met zicht op de zee, meeuwen en een visser. Het oorspronkelijke plan is om te lezen, maar gewoon een beetje kijken is zo heerlijk. De vloed bedekt heel snel het strand. De visser redt zijn spullen en een stel maakt snel een foto en loopt  dan de dijk op. Wij pakken onze boeken en vallen allebei In slaap. Ik schrik wakker en maak Klaas wakker. Tijd om naar huis te gaan rijden. We rijden het hele autostrand af. Dag zee. We toetsen de Jakob Brasserstraat in om de fietstas te kopen. Ik doe dat van mijn verjaardagsgeld dat ik nog heb liggen. De jongen heeft geen pin. Hij loopt op zijn blote voeten naar het winkeltje van zijn zus. Daar reken ik af. De zoen bij zee waren Klaas en ik vergeten dus doen we die nu voordat we echt naar huis rijden. De rit over de eilanden is mooi. Rotterdam blijft altijd chaos maar Klaas rijdt goed door die chaos heen. We kopen een bon bij de Hoek voor een biertje en bitterballen voor mijn moeder en Siem die goed voor onze planten hebben gezorgd en rijden er heen. Heel fijn om ze weer te zien en te knuffelen. We worden verwend met tompoucen. Thuis staat er van alles in de koelkast en de tafel is helemaal gezellig. Wat een warm Welkom!  We pakken alvast wat uit en zitten om half 10 aan vers gemaakte soep. We zijn weer THUIS. 

Foto’s

3 Reacties

  1. Hilde:
    26 september 2025
    Jullie hebben een prachtige reis gemaakt! 🫶🏼💝 Ik heb genoten!
  2. Joanne:
    28 september 2025
    Ik genoot van je verhaaltjes Marion!
    Fijn dat jullie t zo goed hebben gehad!
  3. Jeannette Demenint:
    4 oktober 2025
    Dank voor alle verhalen, wat een geweldige reis! En zulke fantastische foto's! Zo insprerend!