Dag 39 Aubeterre-sur-Dronne

18 september 2022 - Romagne, Frankrijk

De kou heeft Klaas zijn rug te pakken. We nemen onbijtspullen mee naar de Dronne, waar het zonnetje schijnt. Ook een handdoek en kussen zodat Klaas oefeningen kan doen. Na de afwas klimmen we, Klaas met 2 paracetamol op, naar boven. Aubeterre, met zijn mooie witte huizen met houten balkons als een amfitheatervorm boven de Dronne. Het is een van de mooiste dorpen van Frankrijk en ligt op de Pelgrimsroute naar Santiago de Compostela. Het is ook een station Verte. Een groene bestemming. Bij de camperplek hebben we gelezen dat er het festival des Potiers is vandaag. We lopen  omhoog door keramieken bellen met Franse filosofische teksten. Er staan overal mooie kramen van kunstenaars. Daarnaast gebruiken kunstenaars hun woning om hun werk te presenteren. Ik geniet enorm van al dit moois. Klaas houdt zich een beetje gedeist en geniet op afstand. We bezoeken nog snel de Eglise Saint-Jean. De kerk gaat om half 1 dicht. De ondergrondse kerk is 20 meter diep en uit rotsen gehouwen in de 11e eeuw. Het is indrukwekkend en erg hoog. Een beetje eng vind ik het kolossale bouwwerk. We drinken koffie aan een lange tafel met grote stukken zelfgebakken quiche voor 2 euro. Later zien we kleinere stukjes. We zijn iets te goed bedeeld. We willen nog even verder kijken en dan gaan rijden. We belanden op een heel gezellig plein met nog meer ateliers. We lopen nog verder omhoog naar de Eglise Saint-Jacques. Een mooie eenvoudige kerk die mij daarom ontroert. Daarnaast zit een prachtig atelier ingericht met zand op de vloer. Ik koop er een keramieken schelp en een tegeltje. We willen nog een biertje drinken.  Bij Sel et Sucre kun je crêpes eten. Helaas is de lunchtijd voorbij en mogen we alleen een toetje bestellen. Daar zit een crêpe caramel et beurre sale bij. Ons tafeltje wordt snel schoon gemaakt. Het duurt een eeuwigheid voordat we kunnen bestellen. De crêpe is heerlijk zoet en smaakt goed met een biertje. Om 10 voor 4 zitten we in de bus en zetten de TomTom op Poitiers. Ik spreek met Klaas af dat ik om half 6 een plek om te slapen ga zoeken zodat we op tijd ergens staan. Het gebied waar we doorheen rijden past helemaal bij Klaas en de HY. Landweggetjes met heuvels en uitgestrekte velden. We hebben weinig eten in de bus dus stoppen vlakbij de camping bij Le Jardin les Saison. Er komen nog een paar Belgen binnen die ook iets te eten zoeken. In de zaak staat een kinderbedje met een tafel vol luiers en babydoekjes. De baby zien we niet. Over 20 min kunnen we een pizza ophalen. We rijden naar camping Le Jardin de Rose waar ik geen roos zie. Er staat nog 1 camper. Klaas denkt dat de eigenaresse Roos heet. We rijden terug om de pizza op te halen. Het is nog net warm genoeg om buiten te eten. De kippen hebben ook trek en pikken aan het tafeltje. Gelukkig krijgen ze snel zelf iets te eten. In de bus kijk ik door het achterraam naar de zonsondergang tussen de bomen. Klaas ziet het via zijn voorspiegel. Vannacht zorgen we voor een extra deken. De nachten worden kouder richting het noorden. De Engelse eigenaar zorgt nog voor wat sfeer voordat we gaan slapen. Ineens flitst het lichtsnoer langs het prieel naast de bus aan.

1. Annelies Verhagen:
    19 september 2022
    Wat leuk dat je Aubeterre een bezoek hebt gebracht. Daar woonden wij vlakbij. Wij gingen heel vaak hier naartoe. Hier was meer te beleven dan in Montmoreau.