Dag 13 Lamego.

23 augustus 2022 - Lamego, Portugal

We ontbijten met een croissant die we besteld hebben. Hij is een beetje droog maar met boter erop smaakt hij prima. Ik wil een plan tot Porto maken en wil graag dat Klaas meedenkt. We zien wel is zijn uitgangspunt. Uiteindelijk hebben we een plan en bellen nog even met Mel over zijn aankomsttijd. Helaas komt er ook een blusvliegtuig over. Achter de berg zien we rook. Gisteren hadden we meer zin in een biertje dan een uitgebreide douche. Daar nemen we vandaag de tijd voor. De camping heeft 3 badkamers voor dames en 3 voor heren. Daar zit een douche, wc, wastafel en bidet in. Dus we kunnen lekker badderen. Daarna ‘ stof en zuig’ ik de bus. Op een camping voel ik mij daartoe altijd een soort verplicht. We hebben de sleutel van het hek van de camping gekregen om naar de stad te lopen. Een zeer steile weg brengt ons naar beneden en we weten nu ook gelijk wie er zo aan het blaffen waren gisterenavond. We hebben al snel zin in koffie en besluiten uiteindelijk ook daar wat te eten. Er hangen hammen en die willen we wel eens proeven. We krijgen een feestelijke plank vol lekkers. We informeren even naar het historische gedeelte van de stad bij het restaurant We hebben alleen maar huizen, flats en hard rijdende auto s gezien. Om de hoek blijkt het Santuario de Nossa Senhora  do Remedios te staan. Een grandioos bouwwerk dat in 1905 pas is afgekomen. We lopen 10 treden van de 686 en besluiten het theater te bezoeken. We lopen een trap af naar beneden en zien ontzettend veel lichten en een bijzondere markt waar elke kraam tuinbeelden van plastic verkoopt in de meest bizarre vormen en bruin geglazuurd aardewerk. Er wordt nog volop van alles opgehangen en gebouwd op het plein van waaruit je prachtig naar het heiligdom kijkt. De mevrouw van de info. die ons het theater wijst vertelt over het festival dat donderdag begint. Festas dos Remedios. We bezoeken onderweg een kleine Capel met mooie Portugese tegeltjes. Voor 1 euro pp doet de mevrouw de deur van het theater voor ons open en blijft bij ons. Mooie gouden randen en lampjes versieren het oude theater. Het theater heeft rondom loges. Ik mag vanaf het toneel een foto maken. We bezoeken Se de Lamego waar het plafond veel indruk maakt op ons. Ook is de kerk rijkelijk versierd en worden er veel kruisjes geslagen door bezoekers. We drinken een cola om ons voor te bereiden op de weg terug. We vinden het straatje naar boven door de blaffende honden die ons verwelkomen. Het is een zware tocht en we lopen ook nog te ver. Een aardige meneer komt zijn huis uit om ons de weg te wijzen. We zijn blij als we het hek zien van de camping en ploffen op ons terrasje neer. Ik ga lezen, Klaas valt in slaap. Na het eten lonkt het terras van de camping. We geven er aan toe.

1. Rina:
    24 augustus 2022
    Kleurrijke foto's en wat een leuk camping terras.portugal is veel op en af van straten dus wees er op voorbereid.maar erg mooi en veel te zien. Wat een schitterend theater.vanavond de meiden jullie richting op.spannend elkaar weer te treffen. Veel plezier.
  2. Ellen en Ronald:
    24 augustus 2022
    Het is heerlijk jullie te volgen, het voelt alsof we een beetje mee mogen, zo gezellig , ‘reizen is een nieuwe manier om naar dingen te kijken’ , op avontuur terwijl wij gewoon thuis zijn. Veel plezier in Porto samen!
  3. Ma:
    24 augustus 2022
    Mooie foto's weer.Gelukkig blog 13 heeft geen ongeluk gebracht op naar kids en Porto.
  4. Annelies Verhagen:
    24 augustus 2022
    Wat heerlijk om jullie reis te volgen. Iedere dag verheug ik mij op een nieuw verhaal en prachtige foto’s. Marion je schrijft heerlijk dus misschien nog een carrière switch?
  5. Ellen:
    24 augustus 2022
    Mooi, jullie reisverhalen. Bom Jesus gemist maar zoveel andere dingen gezien. Leuk om te lezen!
  6. Conny:
    25 augustus 2022
    Marion weer een mooi verhaal en mooie kleurrijke foto's . Prachtig. Jullie genieten van al het moois om jullie heen .
  7. Femke:
    31 augustus 2022
    Mooie foto’s! Echt heel Portuguese kleuren.