Dag 12 10 Kaarsjes

22 augustus 2022 - Lamego, Portugal

In de kerk in Amarante branden we 10 kaarsjes. We hebben namelijk alleen 1 euro om in de automaat te doen. We hebben ze nodig gehad vandaag.
Na een rustige  nacht vertrekken we richting Amarante. We willen graag het gebied van de Douro zien. We doen boodschappen bij de Lidl en ik koop er een Kissenaster. Voor de naam en de kleuren. Langs de Rota dos Vinhos rijden we richting Amarante om een museum te bezoeken. We zien veel velden met wijnranken maar geen Douro. In Amarante is het druk. Klaas kijkt niet vrolijk. Gelukkig komt er net een parkeerplek vrij. Het is een heel gedraai om de bus erin te krijgen. Ik loods Klaas gelijk een banketbakkerij in voor koffie en wat lekkers. Amarante staat bekend om zijn beroemde zoete versnaperingen. We zitten heerlijk boven de rivier en we kiezen allebei iets anders om te delen. Het smaakt heerlijk. Het straatje is gezellig en ik koop er een fles rosé met een mooi plaatje van Porto als welkom voor de kids. Er hangen weer een hoop stukken vlees in de restaurantjes en in 1 ervan  hangt de muur vol recensies. Bij de banketbakker zien we ook koeken in de vorm van een piemel. Begin juli is er feest ter ere van heilige  Goncalo die als beschermer van een goed huwelijk wordt beschouwd. Men geeft elkaar dan gebak in fallusvorm. Omdat het museum om 14 uur open gaat gaan we nog even de kerk en het klooster van Sao Consalo in. Wat een verrassing . Pracht en praal maar ook kunst. We zijn in de kerk gaan zitten om het allemaal te bewonderen en branden daar de 10 kaarsjes. Helaas blijkt het museum op maandag gesloten. We rijden naar camping Quinta das Corujeias van een Nederlands stel met een wijngaard. Het is bergachtig en we zien zwarte rook om ons heen en afgebrande stukken bos.  Naar de camping is een ramp. We komen vast te zitten en heb bewondering voor Klaas hoe hij de bus er weer uit krijgt. Zowel het gebied als de bus stinkt. We moeten nog langs smalle wegen om uit het gebied te komen. We komen onverwachts op een weg langs de Douro terecht. Prachtig. Met de Tom Tom zoeken we een camping. 4,5 km rijden we in de eerste versnelling, 20 km per uur, naar Camping  Lamego.  Ik heb zeiknatte handen. Klaas reserveert voor 1 nacht. Ik vind dat we er echt 2 nachten van moeten maken na deze spannende dag. Klaas is het ermee eens. We krijgen een prachtig camperplekje en mogen gebruik maken van het terrasje van het restaurant, naast de bus, met uitkijk over de stad en de bergen. Klaas zet de kap van de bus open en ik zet de plantjes neer. Het is kwart voor 6 en we hebben alleen nog maar een banaan op. We eten eindelijk de meloen, Griekse yoghurt met frambozen, chips en maken de fles prosecco leeg. We doen de was in de wasmachine en onder kaarslicht, met uitzicht op de lichtjes in de bergen, eten we nog  iets eenvoudigs. Op het mooie buitenterras van de camping drinken we nog een biertje.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Christine:
    23 augustus 2022
    Wat een mooie verhalen elke dag. Heel leuk om jullie reis zo te volgen. Prachtige foto's.
  2. Ma:
    23 augustus 2022
    Het is afgezaagd maar het is weer een leuk verhaal. Op Google even opgezocht wat een kissenaster is zeker mooie kleuren. Wij zitten bij de pannenkoekenboerderij op Melle e Saar te wachten. Tot 13 hopelijk geen ongeluk nummer.