Dag 6 Hobbelen

16 augustus 2022 - Labastide-d'Armagnac, Frankrijk

We staan op met een prachtige zonsopkomst. We hebben zo onze rituelen. Op de kleine vierkante meter moet je het wel goed met elkaar kunnen vinden. ‘s Avonds bouw ik het bed om en  kleed mij om. De rest doe ik vanuit bed. Klaas rommelt meestal buiten nog wat. ‘s Ochtends blijf ik in bed tot Klaas klaar is, bouw het bed om en zet koffie. We ontbijten heerlijk aan de picknicktafel. We bellen, samen met onze Franse buren, naar de eigenaren maar zowel aan de deur als per telefoon krijgen we ze niet te pakken. Ik hang als bedankje 2 klompjes aan de deurknop van het winkeltje.  We pakken de rotonde verkeerd en besluiten dan toch maar de afslag naar de E.Leclerc te nemen. Mijn favoriete supermarkt. De belangrijkste boodschap is een gedetailleerde landkaart van Frankrijk en Spanje/Portugal. Voor de binnenwegen en om de hoogte van de bergen goed in te schatten. Als we de E.Leclerc inlopen is  de boekenafdeling helemaal leeg. We doen onze boodschappen en ik koop nog een geel shirt van 2,95 maat 50/52. We zullen maar zeggen…. Franse maten. Als we de winkel uitlopen ziet Klaas dat er een winkel naast is die landkaarten verkoopt. Klaas geniet van de kaart en stippelt een mooie route uit. We hobbelen over gaten in de weg en heel veel verkeersdrempels. In Ste-Foy-la Grande stoppen we voor een wandeling door de stad en branden een kaarsje in de kerk. We zijn allang van de pelgrimsroute afgeweken maar krijgen hier een teken dat we toch pelgrims zijn. We drinken bij een Salon de The een heerlijke cappuccino . De winkels gaan open dus Klaas maakt aanstalten om te vertrekken. Ik duik nog gauw 1 winkeltje in. Klaas moet er om lachen en komt ook even kijken. We kopen een leuke theedoek. Via Campercontact vinden we op een heel groot grasveld een plek in Labastide d’Armagnac. De reviews op deze app zijn heel handig. Bij een camping die ik bekijk staat dat de eigenaar door de politie is afgevoerd na een ruzie. We hebben trek dus ik begin gelijk aan de quinoa salade. We drinken de fles witte wijn leeg en lopen naar het stadje. We worden enorm verrast door de oudheid, gezelligheid, ateliers, bloemen  en vele poezen die er rondlopen. De pizzeria is gezellig druk en we hebben spijt dat we daar niet zijn gaan eten. We besluiten er een wijntje te drinken omdat ik graag het pleintje met lichten aan wil zien. Ook kopen we een nieuwe mooie fles wijn in het winkeltje bij de pizzeria. We raken aan de praat met een jong stel dat in een oude cabrio rondtrekt en uit Portugal komt. Net voor het hard begint te regenen en onweren zijn we terug in de bus.

1. Ma:
    17 augustus 2022
    Hier vandaag veel regen gehad. Jullie hebben voor dat avond en ochtend ritueel toch zeker wel een goed draaiboek. Weer een leuk verslag kost nog veel tijd. Morgen gaan wij naar Anloo. Melle is vandaag nog langs voor je weet wel.
  2. Femke:
    29 augustus 2022