Dag 18 Costa Nova

28 augustus 2022 - Gafanha da Boa Hora, Portugal

We hebben besloten er een echte zondag van te maken. We ontbijten uitgebreid. De croissants zijn op maar er zijn nog precies 5 pastel de nata’s. Mel wil naar het strand, An en An willen wandelen en niet naar iets toeristisch, Klaas en ik willen koffie drinken en Costa Nova bekijken. Costa Nova staat bekend om zijn gestreepte gekleurde houten huisjes waar de vissers konden schuilen en hun visgerei konden opbergen. Er is een mooi, heel lang wandelpad. We besluiten allemaal met de HY mee naar Costa Nova te gaan en daar ieder ons weegs te gaan. Mel gaat gelijk het strand op. An en An’s plan begrijpen we nog niet helemaal. Klaas en ik genieten ontzettend van het dorp. Mooie huizen, overal vissen betegeld op straat, brede boulevard langs het water en ondanks de vele toeristen een rustige omgeving. We kopen een plateau tegeltjes met kippen erop voor 15 euro dat zorgvuldig met kranten wordt ingepakt. De koffie is er een beetje bij ingeschoten doordat we steeds verrast werden. Als we een terras zien is er nog net 1 tafeltje vrij. Dan zijn we allang gespot door An en An. Zij zitten namelijk op dat terras  aan een biertje met olijven. Wij gaan er zitten en hebben dan pas door dat we naast ze zitten. Het toeristische dorp was ze reuze meegevallen. Anna neemt nog een duik in zee en ik kijk op een heerlijk bankje met 2 Portugese oudere dames naar de zee. Mel heeft inmiddels gebeld. Hij wil niet terug lopen en we halen hem op. Na de lunch laat hij zijn mooie vondsten zien. Hij is super blij met wat hij gevonden heeft. An en An gaan zwemmen, Klaas en ik lezen en Mel zit lekker in de bus. Mel en ik nemen ook nog een duik in het zwembad. We gaan lekker warm douchen en proosten met Beirao, een Portugese likeur die we mee hebben gekregen. Het is zo lekker dat we nog een glaasje nemen. An en An zouden koken maar doen dat morgen. Er is patat en pizza op de camping. We moeten er lang op wachten. Het blijken gewoon diepvries pizza’s te zijn voor 8 euro per stuk. We eten met ons handen alles op met een lekker wit Haasjes wijntje. De kids gaan een potje kaarten en een cocktail drinken bij de kinderanimatie in het restaurant. De avonden zijn fris. Het is 22.15 uur. Wij gaan lekker ons bussie in.

1. Ma:
    29 augustus 2022
    Zien er lekker uit die sardientjes hebben jullie ze ook gegeten? Costa Nova even op de kaart opgezocht nog wel een eind naar Lissabon gaan jullie via de 136 een beetje langs de kust? Goeie reis verder hopelijk Klaas niet te veel onder in die bus.