Dag 19 Een lange rit …..

30 augustus 2022 - Cascais, Portugal

Om 8.10 uur wordt er op de bus geklopt. We hadden afgesproken dat we half 8 op zouden staan. Klaas en ik waren vroeg wakker, maar waren weer in slaap gevallen. An haalt croissants en ik ga gauw koffie zetten. We hebben allemaal gisteren gedoucht dus dat scheelt. Mel besluit toch te gaan douchen. Hij krijgt te horen dat niet alleen zijn tent opruimen zijn verantwoordelijkheid is. Mel hoort het aan en heeft ondertussen lekker onder de douche gestaan. We rijden langs vele mooie betegelde huizen. Ik puzzel in de reislogger app. In de bus. Gisteren stonden de foto ‘s niet bij de juiste dag. Ik krijg het niet voor elkaar. In Leira lunchen we. Anne maakt voor iedereen boterhammen en er is een mooi park waar iedereen even een wandelingetje maakt. We besluiten een stukje tolweg te gaan rijden. Klaas heeft daar een hekel aan want je moet met het verkeer mee dat hard gaat. Hij heeft uitgezocht dat we voor deze weg ons niet hoeven te registreren. We kunnen een kaartje trekken. Klaas kiest het verkeerde poortje en baalt. Ik zeg dat we er gewoon af kunnen en dat het best goed komt. Klaas gelooft er niks van. We drukken op de praatpaal en worden door een aardige man te woord gestaan. Hij toetst €0,75 in, we betalen en kunnen verder rijden. De tolweg is rustig met oleanders in bloei langs de weg. Het lijkt mij leuk om tijdens de reis toch nog iets te bezoeken. Obinos zit op onze route. Het is het best bewaarde vestingstadje van Portugal. We parkeren onderaan de berg want het lijkt ons geen goed idee om naar boven te rijden. We lopen naar boven. Het lijkt of we in een soort Archeon zijn beland. Er worden veel feesten georganiseerd en dat is te zien. Als we echt het stadje inlopen zeggen we allemaal ohhhhh. Prachtige straatjes en veel bloemen. We drinken icekoffie en Mel sangria in een restaurantje dat sfeervol is ingericht. We kijken in de kerken en genieten van de sfeer. Ik koop in een winkel waar vrouwen brood staan te kneden 5 bolletjes die heel droog zijn. Klaas wil geen tolweg rond Lissabon rijden. Het wordt een spannend stuk met stijgen en dalen. De bus redt het. We zetten in het donker de tenten op op camping Orbitur Guincho. Anna kookt. Om half 10 zitten we aan tafel aan de Chili. We smullen ervan. Morgen willen we naar Sintra. De reis naar Sintra blijkt een gedoe. We wilden naar een grote parkeerplaats. Daar worden campers regelmatig leeg gehaald lezen we in de revieuws.  An en An puzzelen het verder uit voor morgen. Hopelijk gaat het lukken om binnen redelijke tijd in Sintra te belanden met openbaar vervoer.