Dag 28 Evora

7 september 2022 - Estremoz, Portugal

Klaas is druk met de mieren. Ze hebben nu ook een stukje garnaal te pakken dat door de vlonder is gevallen. Daarnaast blijkt er een stoelpoot in de vlonder vast te zitten. Klaas schuift alles weg en probeert met een knietje onder zijn knieeen het zorgvuldig los te maken. Het lukt niet. Ik geef er 2 rukken aan en het is los. Niet de subtielste manier. De Nederlandse eigenaren hebben de camping 4,5 jaar. Ze zijn er zo druk mee dat ze zelf nog weinig van de omgeving hebben gezien. We zien wel dat ze het goed voor elkaar hebben. We krijgen een folder mee met een route van 5 campings met Nederlands sprekende eigenaren en 10% korting. We zijn net aan het rijden als we een steentje tegen het raam krijgen. Gelukkig hebben we nu een veilig raam in de HY. We missen ook een afslag waardoor we 9 km terug moeten. De vele olijfbomen langs de route zijn prachtig. Rond 13.30 parkeren we bij het ziekenhuis van Evora. Het lijkt of verloskunde net de ouders ontslaat want er komen steeds ouders met baby’s langs. Klaas gooit 1,50 in de automaat voor 2 uur. Ik vind dat weinig voor een bezoek aan een historische stad. We kopen een nieuw kaartje en leggen ons kaartje in de automaat voor de vinder. De Romeinse oudheden kunnen we niet vinden. We vinden de stad rustig. Totdat  we een straatje vinden met heel veel terrassen. Evora is de 2e universiteitsstad van Portugal na Coimbra. We halen een plan van de stad bij de informatie. Via een heel leuk winkelstraatje lopen we naar boven. Zelfs Klaas vindt de winkeltjes leuk. Halverwege drinken we koffie bij Pateo. Een heerlijk terras op een patio. We bezoeken de Basilica Catedral. We betalen 3 euro en ik verwacht een kerk met Portugese tegeltjes. Het is een gewone mooie kerk met een automaat waar je iets te drinken uit kunt trekken. Langs de resten van een Romeinse tempel lopen we naar een plein met een mooi miradouro over de stad. Dan ontdekken we de kerk met de Portugese tegeltjes. Church of Sao Joao evangelistado. Er is een expositie van Yves Saint Laurent. Het kost €12,50. We kunnen niet alleen betalen voor de kerk. Omdat we te weinig tijd hebben doen we het met een foto van tegeltjes bij de entree en met een plaatje van de mooie kerk binnenin op de muur van de kerk. Op de terugweg eten we een ijsje. We worden heel vriendelijk geholpen. Het afrekenen gaat via een automaat. Je gooit er geld in en je krijgt wisselgeld terug. Je krijgt een bonnetje en de collega maakt het ijsje. Op het terras eten we ons ijsje op. We vinden onze parkeerplek in 1 x terug. Dat is vrij uniek voor ons. We rijden in ruim een uur naar de camperplek in Estremoz. We zien een groot marktplein en 1 camper. Klaas gaat even vragen of ze blijven slapen. Ze weten ook niet of het mag maar blijven hier ook een nachtje. We lopen het dorp in en drinken een biertje op een terras. We lopen naar het kasteel door een treurige straat. Bovenop hebben we een mooi uitzicht. Ik wil eten bij een pousada. Een historisch gebouw ingericht als luxe hotel/restaurant. Klaas voelt er niets voor als we binnen kijken. Ik vind het plekje waar we over de stad kijken leuk. We gaan verder kijken. Ik vraag aan een meisje dat nog op ons bierterras zit of zij iets leuks weet. Ze geeft ons enthousiast een goede tip. Venda Azul. We belanden in een klein restaurantje waar gelijk onze handen worden geschud als we binnen komen. 2 tv’s staan aan met voetbal. Op de kaart kun je kiezen voor schotels voor 2 personen en 1 persoon. We willen graag vis eten. Het is onze laatste dag in Portugal. We eten heerlijk zwaardvis met een espresso toe. Hier doen ze niet aan cappuccino ‘s. Als we weggaan worden we weer bedankt met een hand. Portugezen zijn uitermate vriendelijk en dankbaar voor je bezoek. Obrigado wordt hier heel vaak gezegd. We zetten onze bus naast de andere campers. Er zijn er inmiddels 3. Voor in de bus kijken we naar de mooi uitgelichte kerk en het kasteel voor we gaan slapen.