Dag 29 Estremoz

8 september 2022 - Cañaveral, Spanje

We bekijken samen de route nog een keer. Gaan we nu echt Portugal verlaten vandaag? De bergen van Sera Estrella willen we de HY niet aandoen. Buiten liggen wat kapot gevallen keramieken mandjes. Klaas vindt het troep. Ik leg een geel mandje in de doos met bier en ga druiven kopen. Gisterenavond was de verkoopster net haar kraam met doeken aan het afdekken. Nu ben ik iets te vroeg. Ik loop het stadje in. Daar kom ik museu Bernardo, 800 ans De Historia do Azulejo tegen. Helemaal blij loop ik naar de bus. In de bus zie ik dat Klaas de afbeelding uit het gele mandje geeft geslagen. Lief. Klaas vindt het een goed idee om er naar het museum te gaan. Voor 3 euro pp mogen we het bezoeken. We vallen van de ene in de andere verbazing. Wat een prachtig gebouw en mooie en goede tentoonstelling. De ramen staan open waardoor we ook nog leuke doorkijkjes naar de stad hebben. Het is een groot feest. Voordat we gaan rijden drinken we koffie bij Patine. Een vintage winkel en café ineen. Ze verkopen geen cappuccino. Eigenlijk begrijpen we niet waarom we er steeds om vragen. De koffie is overal heerlijk in Portugal en goedkoop. Ik koop voor 5 euro servetten in een winkeltje. Dat vind ik prijzig. Het wordt mooi ingepakt en ik krijg er ook nog een heel mooi tasje bij. Blijer kun je mij niet maken. De mevrouw van de winkel ziet dat en legt mij alle openingstijden uit, zowel in de zomer als winter. We bezoeken op weg naar de bus toe de Santo André kerk. We lopen in een donker gat. De mevrouw die in haar schort de bloemen water geeft doet het licht aan. Het is een grote, mooi betegelde kerk. We kopen druiven en gaan rijden. Om 13.41, Portugese tijd, rijden we Spanje in. Lang rijden we door de droogte die door de bomen en bergen toch wat heeft. We overleggen waar we gaan slapen. Dicht bij de historische stad Caceres, een camping met eigen badhuisje en zwembad of een camperplek in de natuur. Klaas maakt het niet uit. Ik kies voor rust, camper park caceres nature. Even verwerken dat ik Portugal heb verlaten. We komen aan bij een hek. Na wat gezoek en gebel wordt het automatisch open gedaan. Het is een prachtige plek in het dal van de Taag. Alles is nog nieuw. Goede wc ‘s, douches en zelfs een terrasje. Alles mooi gemaakt met kunstplanten. Klaas trekt een biertje om wisselgeld te hebben voor de wasmachine. Ik gooi het geld in de droger en vergeet de handdoeken mee te wassen. Gelukkig hebben we er genoeg. De droger willen we ook gebruiken dus geen nood. De was aan de waslijn is binnen een half uur droog. Ook al waait de geraspte kaas van ons bord we willen buiten eten. Er loopt een ezeltje, we horen bellen van de koeien, twee paarden draven door de bergen en natuurlijk geblaf. Daar zijn we helemaal aan gewend geraakt inmiddels. De zonsondergang is prachtig. We blijven er naar kijken totdat het donker is en sluiten de dag af met een Beirao.