Dag 30 Salamanca

9 september 2022 - Salamanca, Spanje

We worden wakker met een mooi zonnetje op de bergen. De deur van de bus staat open want we hadden het warm vannacht. Het ontbijt is karig. Een banaan en wat oud brood. We hadden gehoopt op een winkel in het dorp. De plek maakt alles goed. Om 11 uur vertrekken we naar Salamanca (Unesco, gouden en studentenstad) De bus heeft het af en toe zwaar in de bergen. De wegen zijn gelukkig geasfalteerd en goed. We kunnen niet goed de parkeerplek voor Campers vinden in Salamanca. Knap hoe Klaas de bus door de stad manoeuvreert en we uiteindelijk de parkeerplek aan de Taag zien. We lopen de prachtige stad in. De meest gefotografeerde stad lees ik. Al het zandsteen kleurt de stad opvallend geel. Bij de eerste de de beste winkel kopen we iets lekkers en eten het op een bankje op. We twijfelen of we de Catedral de Salamanca gaan bezoeken. We willen toch naar binnen maar blijken bij de uitgang te staan. We pakken eerst het museum dat tegenover de uitgang ligt. Casa Lis. Een Art Deco en Art Nouveau museum. Vazen, poppen, schilderijen en beeldjes. Ik ben weg van de ballarines die getoond worden met mooie muziek erbij. Klaas vindt ook de beeldjes het mooist. We drinken wat in het Art Deco café en maken foto’s. Dat mag niet in het museum. Ik heb het stiekem gedaan totdat er werd omgeroepen in het Spaans: geen foto ‘s.  Door de mooie stad lopen we naar Casa de las Conchas. Het huis van de schelpen. Het is gebouwd in de 15e eeuw als stadspaleis door een ridder in de orde van Sint-Jacob. We zoeken met de navigatie  het Plaza Mayor. Het mooiste centrale plein van Spanje zegt men. We zitten er 2 min. vandaan. We begrijpen niet welke kant we op moeten en vragen het. Op het plein staat een groot podium met een band erop. We bestellen een biertje en pinda’s. Ze zijn aan het sound checken. We hopen op een paar nummers en die krijgen we. Een oude dame met een rollator vindt dat we moeten klappen en bedelt om geld. We geven haar 2 euro. Ze is wel brutaal want ze vraagt 2 jonge meisjes hun half lege cola te legen in een flesje van haar. Het is inmiddels kwart over 6 en we lopen met ferme pas naar de Catedral. We kopen een kaartje en ik word ook voor senior aangezien. Het scheelt 1 euro. Ik laat het maar zo en schud het van mij af. De Catedral is groots. Voor alle capilla ‘s zitten hekken. Dat is jammer en begrijpelijk. In de Catedral zitten verspreid monniken. Ook jonge knullen die hun rugzak naast zich hebben neergezet en hun sandalen hebben uitgedaan. 1 is in een hoek gekropen en in slaap gevallen. We doen boodschappen en eten bij de Catedral op een stoepje een stuk pizza. Er zitten veel mensen. Ineens speelt er een soort dweilorkest en dansen er grote poppen door de straten. De 2e week van september blijkt het Las Ferias de Salamanca te zijn. Terug naar de bus komen we een voorstelling tegen. Het blijkt dat ze aan het afbouwen zijn. Jammer. We lopen naar beneden om de bus te vinden. Het zonnetje zakt in de Taag als we er overheen lopen. De sla is verlept dus wordt het een vegaburger met tomaat en brood. Het is nog heerlijk weer. We eten op een bankje met uitzicht op de Taag en een mooi verlichte kerk.

1. Joanne:
    10 september 2022
    Vandaag weer jullie blog gelezen. Leuk! Die westkust van portugal en die strandjes diep beneden is echt gaaf hè?! Die kleuren zijn zo mooi!!