Dag 31 Salamanca 2

10 september 2022 - Astudillo, Spanje

We kijken om 10 voor half 10 op onze mobiel en schrikken ervan hoe laat het al is. We ontbijten met boterhammen op de snijplank op een bankje aan de Taag. Voor we gaan rijden willen we naar de Romeinse brug wandelen langs de rivier. Fietsen langs de Taag is met mijn fiets toch iets te heftig. Op zoek naar koffie belanden we over de brug het centrum in. Er is al feest in de stad. Dat hadden we niet verwacht. Op het plein voor de Catedral staan vernuftige machientjes. Ingenii Machina. Ze zijn allemaal zo speels en leuk. Een fiets met vleugels die muziek maakt wanneer je hard genoeg trapt. Een grote vrouw met in haar hart een vogelnest. Als je aan de touwen trekt beweegt ze. Er trekken trommelaars met fluiten door de stad. Ik vind het ontroerend mooi. We besluiten ook nog even op Plaza Mayor te kijken. Daar is muziek en er zijn nog grotere poppen dan gisteren. Via een studente van wie ik haar ervaringen las moeten we tortilla’s eten bij Meson Cervantes op het plein. We vinden het restaurant maar er staan geen tortilla’s op de kaart. We hebben al bier besteld, van koffie is het niet gekomen, dus kijken of er wat anders lekkers is. We bestellen beiden een salade. Snel en heel vers worden de salades gebracht. Ze smaken allebei heerlijk. Om half 4 zijn we bij de bus en de bus wordt op de foto gezet. Op deze plek is dat heel veel gebeurd omdat er veel wandelaars langs lopen. De camperplek zou ook vol zwervers  zijn . Die hebben we gisterenavond niet gezien, maar nu liggen er een paar op de vele bankjes.
We rijden uren door een soort middle of nowhere. Ik merk bij een stop dat mijn mobiel niet meer oplaadt. De goede stekker is niet meegenomen op reis en Klaas is druk met olie bijvullen en cola drinken. Ik vind dat hij mij moet helpen met een oplossing zoeken want alles staat op mijn mobiel. Klaas zijn mobiel is te oud en hij vond het lastig een nieuwe voor de reis te kopen. Uiteindelijk heeft Klaas nog een idee en pruts ik nog even met de instellingen. Klaas rijdt om te overleggen toevallig een camperplek op aan de Jacobsweg. We worden door borden gewaarschuwd voor Pelgrims. We bekijken samen de plek en ik stel voor iets terug te rijden voor een beter plekje: Astudillo. Klaas vindt de plek in Fromista ook niks. Het lijkt of Astudillo een slapend dorpje is. Ineens zien we een Arena met veel mensen en muziek. Eerst worden we aangehouden door een agent. Een niet sympathieke cowboy. We begrijpen niet wat hij wil. Spanjaarden spreken heel vaak geen Engels. Het blijkt om Klaas zijn rijbewijs te gaan en hij mag even blazen. We zetten de bus neer en lopen naar de Arena. Muziek en gejoel en 2 stierenvechters worden op de schouders van 2 mannen naar buiten gedragen. We eten daar een ijsje en lopen naar de kermis. Er staat een enorm podium en het plein is heel gezellig met bankjes, platanen en veel mensen. We nemen een biertje en zitten een tijd op een bankje. Als de band begint verplaatsen we naar het andere plein. De muzikanten uit de Arena komen het dorp in en iedereen gaat dansen. 2 Spanjaarden laten ons meedansen en nemen het met mijn mobiel op. Het is inmiddels 10 uur als we bij de bus zijn. We smeren een paar boterhammen en laten deze feestdag bezinken op een stoeltje voor de bus en kijken naar de volle maan en het geweldige vuurwerk waarmee het dorpsfeest wordt afgesloten.